Tässä erilaisia tapoja saada kamera maanpinnan lähelle:
Mieleen tulevia mutinoita kuvista:
- 1a. ja 1b. Kolmijalka, jossa lyhyet jalat. Tällä ei pääse aivan maanpintaan kiinni. Jos tarvitaan kuvia myös korkeammalta, niin vaatii mukaan kaksi jalustaa.
- 2. Jalusta, jonka saa spagaatiin. Tässäkin kamera jää melko kauaksi maanpinnasta. Jos kuvaa vetisessä paikassa, kolmijalka kärsii.
- 3. Kolmijalka, jossa keskiputkea pystyy liikuttelemaan myös jalkojen väliin. Kameran saa myös alas maanpintaan kiinni, mutta se ei voi tällöin olla oikein päin vaakasuunnassa.
- 4. Lisäputkella saa kameran pois keskiputken alta/päältä. Tämä saattaa olla kuitenkin värähtelyaltis ratkaisu.
- 5a. ja 5b. Kääntämällä keskiputken jalkojen väliin saa kameran laskettua aivan maanpintaan, mutta se on ylösalaisin. Jalustapäällä voi kameran asentoa säätää, mutta ei täysin oikeinpäin (temppuilemalla L-raudalla saa joko vertikaalin tai horisontaalin oikein).
- 6. Jos keskiputki on jalkojen välissä ja se kiinnitetään jalustapäällä videokuvauksessa käytettyyn kehikkoon (esim. kuvassa NEEWER Video Camera Cage Rig), niin kamera kuvatessa oikeinpäin, ja sen painikkeiden käyttö on suoraviivaisempaa.
Mä olen käyttänyt 4 ja 5 kuvien menetelmiä, mutta kun olen nähnyt noita videokuvauksessa käytettyjä rigejä, niin sehän vois ollakin näpsäkkä tapa saada kamera tukevasti todella alas (kuvassa 6).
Onkohan muut kuvaajat olleet innokkaita ottamaan kuvia läheltä maanpintaa?