Gitzon kilikalikuulapää
-
- Viesti:
Gitzon kilikalikuulapää
No kyllästyin Siruin (Surui) jämähtelyyn kylmässä ja lievästi epämuodostuneeseen kuulaan mikä lienee ottanut vähän osumaa matkan varrella. Ostin sitten Gitzon 400€ kuulan (GH1382QD). Ei tästä ole yhden nollakelikeikan jälkeen mitään muuta hyvää sanottavaa kuin että tämä ei jämähtänyt kiinni.
Sen sijaan:
-metallissa rumaa työstöjälkeä pikakiinnitysalustan leukaperissä
-liimajämiä kuusiokoloruuvin reunoilla pikakiinnitysalustan keskellä
-pikakiinnitysleuka rämisee ja vatkaa ollessaan täysin auki
-kitkaruuvi halpaa muovia mikä ei tule kestämään pakkasessa
-kuula hitsautunut itsekseen kiinni ja piti hyvä tovi tarjota kämmensyrjää koko romulle että naksahti liikkeelle kun otti paketista
-kuula joko liikkuu täysin vapaasti tai jos vähänkin laittaa kitkaa niin nykivästi
Siruin kylmävammainen K30X vetää tätä pataan kaikessa muussa kuin kuulan vapaassa kääntelyssä kylmässä pakkaskelissä.
Gitzolle pikatestin perusteella arvosanaksi 2/5 tähteä. Yksi tulee siitä että perustoimintoja pystyy käyttämään ja ei hirttänyt nollakelissä kiinni. Kaikki Hi-Fi millä Gitzoa myydään on pelkkää potaskaa, tämä on niin Manfrotto kuin olla ja voi. Jättäkää hyllyyn. Samalla rahalla saa parempaakin varmasti.
Sen sijaan:
-metallissa rumaa työstöjälkeä pikakiinnitysalustan leukaperissä
-liimajämiä kuusiokoloruuvin reunoilla pikakiinnitysalustan keskellä
-pikakiinnitysleuka rämisee ja vatkaa ollessaan täysin auki
-kitkaruuvi halpaa muovia mikä ei tule kestämään pakkasessa
-kuula hitsautunut itsekseen kiinni ja piti hyvä tovi tarjota kämmensyrjää koko romulle että naksahti liikkeelle kun otti paketista
-kuula joko liikkuu täysin vapaasti tai jos vähänkin laittaa kitkaa niin nykivästi
Siruin kylmävammainen K30X vetää tätä pataan kaikessa muussa kuin kuulan vapaassa kääntelyssä kylmässä pakkaskelissä.
Gitzolle pikatestin perusteella arvosanaksi 2/5 tähteä. Yksi tulee siitä että perustoimintoja pystyy käyttämään ja ei hirttänyt nollakelissä kiinni. Kaikki Hi-Fi millä Gitzoa myydään on pelkkää potaskaa, tämä on niin Manfrotto kuin olla ja voi. Jättäkää hyllyyn. Samalla rahalla saa parempaakin varmasti.
-
Re: Gitzon kilikalikuulapää
Mo ostin justiin käytetyn Gitzo G1277M kuulapään ja käsissä huoneenlämmössä veivaamalla se tuntuu jämäkältä ja täsmälliseltä. Tuo ei taida olla enää tuotannossa ja hintakin vissiin ollut puolet sinun mallista.
Piti ostaa kun mulla ei ole ollut aiemmin kuulapäätä:)
Piti ostaa kun mulla ei ole ollut aiemmin kuulapäätä:)
-
- Viesti:
Nyt on tainnut nykyajan halpuutus sitten iskeä. Vaan hintaa ei ole sen mukaisesti pudotettu. Tämä ei ole 400€ arvoinen miltään osin.
Kitkaruuvi on suorastaan naurettava, se kiristyy/löystyy välillä itsekseen kun pääruuvista lukitsee kuulan. Ei tarvi paljoa siirtää että kitkaruuvi itsessään lukitsee kuulan ja siinähän sitten ihmettelee että mitä helvettiä...pääruuvi auki ja kuula jumissa kuin kivi.
Koitan tehdä tästä jonkinlaisen videon, nimittäin on jo sellaisen paikka.
Kitkaruuvi on suorastaan naurettava, se kiristyy/löystyy välillä itsekseen kun pääruuvista lukitsee kuulan. Ei tarvi paljoa siirtää että kitkaruuvi itsessään lukitsee kuulan ja siinähän sitten ihmettelee että mitä helvettiä...pääruuvi auki ja kuula jumissa kuin kivi.
Koitan tehdä tästä jonkinlaisen videon, nimittäin on jo sellaisen paikka.
-
Jostain syystä olen aina oudoksunut noita Gitzon kuulapäitä, enkä näköjään turhaan. Videopäätäkin kattelin kaukoputken alle, mutta taidan jättää Gitzot väliin. Jalustathan heillä ovat varmaan se päätuote.
Tuonkin verran kun rahaa poltat, niin kannattaa katsoa RRS:n kuulat myös, sekä luonnollisesti Arca-Swiss, Acratech, Linhoff jne. Yksinkertainen on kaunista ja yleensä toimivaa.
Tuonkin verran kun rahaa poltat, niin kannattaa katsoa RRS:n kuulat myös, sekä luonnollisesti Arca-Swiss, Acratech, Linhoff jne. Yksinkertainen on kaunista ja yleensä toimivaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Linhoffille peukkua. Mulla on yksi järeä jostain 1960-luvulta (tyyppimerkintä hankautunut näkymättömiin) ja toimii edelleen moitteetta kaikissa olosuhteissa, joissa olen sitä käyttänyt.
-
- Viesti:
Joo ny lähtee 80-luvun Arca Monoball tilaukseen. On semmonen omenan kokoinen pallo.
-
Mä ostin tuon oman Gitzoni kymmenisen vuotta sitten ja hyvin se vieläkin vaan pelittää. 2/3 jalkojen tupeista irronnut, mutta jesarilla pysyvät kiinni nykyään. Muutenhan tossa on edelleenkin vaan nautittava tatsi.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Tartteeko tähä laittaa jotain silikonirasvaa väliin...
Kitka auki = sulava, vähän kitkaa = pätkii kuin horkkatautinen.
Kitka auki = sulava, vähän kitkaa = pätkii kuin horkkatautinen.
-
Teflonrasvaa vois kokeilla, määrä luonnollisesti maltillinen.
--
-
- Viesti:
Se on kyll vähä 50/50...varmaan tarttee palauttaa tuote. Jos nyt ängen sinne jotain rasvaa, niin sitten ei ainakaan onnistu. Tuskin 400€ kuulaan on tarkoitus alkaa räpeltämään heti jotain mömmöä väliin :D
-
Jos se on palautuskelpoinen, niin mitä vielä mietit, heitä se äkkiä takas.
--
-
- Viesti:
Jouluksi saapui palstalta bongattu Arca Mono Ball. Nyt meni uusiksi mun määritelmä kuulapäälle :O Tää on ihan hillitön murskauspallo eikä klappaa tai nyi mistään. Kylmässäkään. Kokelin istua kakkosnelosen päällä jonka ruuvasin tohon kiinni - ei heilunu penkki. Penkin päällä oli 95kg vaatteineen päivineen. Tehkääpä perässä Suruilla tai jollain muulla dingel-dongelilla.
-
- Viesti:
Päivitetään kokemusta Skitzosta. En palauttanut tätä, koska huomasin että tää toimii -30C kelissä tasan yhtä hyvin kuin +30C kelissä. Ei siis jumita mitenkään muuten kuin nuo aikaisemmat huomiot "lievästi" herkästä kitkasäädöstä. Kun lukko napsahtaa, niin tämä on kiinni kuin täi tervassa, ei droppaa eikä niiaa kylmässäkään vaikka useampi kilo kiinni.
Päivitetään ny arvio 3,5/5 tähteä. Viimeistely olisi saanut olla luokkaa parempaa hinta huomioiden.
Päivitetään ny arvio 3,5/5 tähteä. Viimeistely olisi saanut olla luokkaa parempaa hinta huomioiden.