NAS-asema puolestaan tekee inkrementaalisen pakatun varmuuskopion teratavun ulkoiselle USB-asemalle itsenäisesti kerran viikossa, eikä vaadi mun puuttumista asiaan millään tavalla.
Sekä NAS, että USB-asema sammuvat kun eivät ole käytössä ja heräävät automaattiseti.
Yllä oleva on kätevää ja toimii hyvin sekä helposti. Olen ollut tyytyväinen.
Jo tulee PC:lle levyrikko, niin saan palautettua tiedostot hyvin nopeasti NAS:lta. Jos sekä NAS:n että PC:n levyasema hajoaa (jo aika epätodennäköistä), niin saan korkeintaan viikon vanhat tiedostot ulkoiselta USB-asemalta inkrementaalikopioista (on jo hieman hitaampaa).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitten on uhkakuvina salaman tuhot (kaikki elektroniikka hajoaa) ja varkaus (kaikki laitteet menee) ja aika ajoin olenkin miettinyt vielä kolmatta säilytyspaikkaa varmuuskopioille. Mahdollisuuksia olisi:
- Toinen NAS-asema jossain muualla, johon tuo Synology osaa netin kautta päivittää varmuuskopiot automaattisesti.
- Kantaa tupla USB-asema jonnekin muualle säilytykseen (ei toimi minulla. Ei varmasti! ).
- Pilvipalvelu verkossa (mua jäytää luotettavuus ja hinta). Mutta tämä ei vaatis muita toimenpiteitä, kuin rahallisen korvauksen hoitamisen.