Bakuppi NASsi
-
Bakuppi NASsi
Alkaa vanha varmuuskopiointiyksikkö täyttymään 1.5T ja se ei tue isompia levyjä. Nyt kaipaisin kokemusperäisiä suosituksia laitteista. Tallennustilaa saisi olla 3-4T. Kuvia pitäisi pystyä myös kotiverkossa katsomaan (bakuppi minulla jpg+RAW). saisi siinä joku media serveri olla niin voisi noita videoitakin toistaa.
Saa toki ehdottaa muitakin bakuppi ideoita kun ei ole viimeisimpiä tullut seurattua. Pilveen en kuviani laita, joten sillä ajatuksella.
Kuvat siirrän ensin koneelle (jpg+raw), mahdollinen käsittely ja kerran kuussa tuolle ulkoiselle levylle, joka on jatkuvasti verkossa eri rakennuksessa.
vinkkejä ote vastaan
Saa toki ehdottaa muitakin bakuppi ideoita kun ei ole viimeisimpiä tullut seurattua. Pilveen en kuviani laita, joten sillä ajatuksella.
Kuvat siirrän ensin koneelle (jpg+raw), mahdollinen käsittely ja kerran kuussa tuolle ulkoiselle levylle, joka on jatkuvasti verkossa eri rakennuksessa.
vinkkejä ote vastaan
-
- Viesti:
Qnap ja Synology tuntuvat olevan useissa arvioissa NAS:ien kärkikaksikkona. Synologyn softaa kiitellään, Qnapin rauta on tehokasta. Kumpi tahansa täyttäisi varmasti tarpeesi.
Samaa tilanne minullakin. Applen Time Capsulesta ja erillisestä varmistuksesta huolimatta kaipaan NAS:in ja raidin tarjoamaa turvaa ja palveluiden sekä tiedostojen jakamisen selkeyttä kotiverkossa, ja halutessani sen ulkopuolelle.
Mietin näiden kahden välillä nelilevyistä versiota.
Tuossa vaikka yksi melko hyvä katsaus ja vertailu näistä kahdesta:
http://mkvxstream.blogspot.com/2014/01/ ... -2014.html
Samaa tilanne minullakin. Applen Time Capsulesta ja erillisestä varmistuksesta huolimatta kaipaan NAS:in ja raidin tarjoamaa turvaa ja palveluiden sekä tiedostojen jakamisen selkeyttä kotiverkossa, ja halutessani sen ulkopuolelle.
Mietin näiden kahden välillä nelilevyistä versiota.
Tuossa vaikka yksi melko hyvä katsaus ja vertailu näistä kahdesta:
http://mkvxstream.blogspot.com/2014/01/ ... -2014.html
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
En juuri mitään näistä NASseista tajua, mutta mukavahan tuollainen 4 tai ehkä mieluummin 6 levyn loota olis olla. Toisaalta 600-1000€ laatikosta ilman levyjä tuntuu vähän suurelta suhteessa kokonaisen pöytä-PC:n hintaan, levyineen kun ollaankin äkkiä jo 1200€+ haarukassa.
Ilmeisesti kuitenkaan vastaavaa toimivuutta ei ihan helposti saa rakennettua PC-pohjaisesti? Eli jos käyttäis jotain vanhasta pöytäkoneesta ylijäänyttä roinaa ja yrittäis siitä rakennella jonkinlaisen verkkopalvelimen pieneen koteloon?
Toinen ongelma on oma sisäverkko, tai lähinnä sen puute. Mun pöytäkone on tällä hetkellä ulospäin langattomassa verkossa, mutta kiinteitäkin kaapeleita menee muutama seinän sisällä. Eli periaatteessa saisin tästä varmaan 1 Mbps yhteyden tuohon viereiseen komeroon aika kivuttomasti järjestetyä. Ei vaan ole oikein hajua miten tää sisäverkkoasia pitäis optimaalisesti ratkaista jos joku verkkolevy olis.
Ilmeisesti kuitenkaan vastaavaa toimivuutta ei ihan helposti saa rakennettua PC-pohjaisesti? Eli jos käyttäis jotain vanhasta pöytäkoneesta ylijäänyttä roinaa ja yrittäis siitä rakennella jonkinlaisen verkkopalvelimen pieneen koteloon?
Toinen ongelma on oma sisäverkko, tai lähinnä sen puute. Mun pöytäkone on tällä hetkellä ulospäin langattomassa verkossa, mutta kiinteitäkin kaapeleita menee muutama seinän sisällä. Eli periaatteessa saisin tästä varmaan 1 Mbps yhteyden tuohon viereiseen komeroon aika kivuttomasti järjestetyä. Ei vaan ole oikein hajua miten tää sisäverkkoasia pitäis optimaalisesti ratkaista jos joku verkkolevy olis.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Minulla on kahden levyn Qnap, kahdella 2G levyllä. Se on kätevä laite, varmuuskopion voi ottaa esim. SyncToylla. On siinä joku oma varmuuskopiosovelluskin mutta sitä en ole käyttänyt. Myös kuvien ja videoiden katselu kotiverkon kautta onnistuu.
Ominaisuuksia ja erilaisia hienoja sovelluksia siitä löytynee kaikkiin tarpeisiin mutta en ole oikein päässyt sisälle näiden NASien käyttöliittymiin ja niiden sovelluksiin.
Tuossa pöydällä on myös Netgearin NAS mutta sen käyttö on minulle täyttä tuskaa, ei vain pysty sisäistämän sen käyttölogiikkaa.
Buffalon verkkolevykin minulla aiemmin oli mutta se hävitti asetuksensa vähän väliä ja vaati aina uudelleen konffauksen. Kyllästyin siihen ja heitin roskiin.
Ominaisuuksia ja erilaisia hienoja sovelluksia siitä löytynee kaikkiin tarpeisiin mutta en ole oikein päässyt sisälle näiden NASien käyttöliittymiin ja niiden sovelluksiin.
Tuossa pöydällä on myös Netgearin NAS mutta sen käyttö on minulle täyttä tuskaa, ei vain pysty sisäistämän sen käyttölogiikkaa.
Buffalon verkkolevykin minulla aiemmin oli mutta se hävitti asetuksensa vähän väliä ja vaati aina uudelleen konffauksen. Kyllästyin siihen ja heitin roskiin.
-
Mulla on Synology:n pikkuinen yksilevyinen NAS (DS115), joka on kätevästi jatkuvasti kiinni mun pöytäkoneessa. Työpöydällä on ikoni, josta saan (konfiguraatiossa määrittelemäni) kansiot peilattua Synologylle ja lopuksi toiminto sulkee koneen. Tää on kätevä kun illalla lopettaa hommat.Kryptos kirjoitti:Qnap ja Synology tuntuvat olevan useissa arvioissa NAS:ien kärkikaksikkona. Synologyn softaa kiitellään, Qnapin rauta on tehokasta. Kumpi tahansa täyttäisi varmasti tarpeesi.
Synology hoitaa peilatusta datasta varmuuskopion öisin USB-asemalle, jossa säilytetään siis vanhempiakin versioita.
Raid-systeemiin en ole katsonut järkeväksi mennä. Sehän ei toteuta varmuuskopiointia vaan auttaa (lähinnä liikeyrityksiä) selviämään levyrikosta ilman yritystoimintaan vaikuttavaa häiriötä.
Mullahan on aikaa hommata uus levy tilalle, asentaa ohjelmat ja palauttaa varmuuskopiot. Skenaarioita levyrikkoon on:
1) Jos PC:n levy hajoaa, sen datat saa kätevästi Synology:ltä suoraan
2) Jos Synology hajoaa, sen datat päivittyy seuraavassa peilauksessa PC:ltä
3) Jos varmuuskopio-levy hajoaa, se saa uudet datat Synologylta seuraavana yönä (tosin historiat menetetään jos ei ole kahta peilattua varmuuskopioasemaa)
4) Hyvin epätodennäköistä: Jos sekä PC että Synology hajoaa yhtaikaa, viimeiset varmuuskopiot palautetaan varmuuskopio-levyltä PC:lle.
Viruksen iskiessä PC:lle on ainakin varmuuskopioissa hyvin suurella todennäköisyydellä saastumaton data.
Jos virus iskee Synology:n, säilyy PC todennäköisesti puhtaana.
Sekä Synology:lla että PC:llä on kuitenkin myös virustorjunta.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viesti:
Minullakin alkaa verkkolevy täyttyä kuvista ja uusi NAS-purkki on haussa. Ei vaan oikein innostaisi mitään vanhaa mallia hakea, kun nuo kirjoitusnopeudet alkaisivat olla uusissa kohtuuhintaisissa nyt järkevällä tasolla. Uusista vaan on vaikea löytää käyttäjäkokemuksia muualta kuin testeistä.
Itselläni on ollut WD:n laitteista ihan hyviä kokemuksia (kestävyys/käytettävyys), joskaan NAS:t eivät ole olleet kovin nopeita. Nyt noilla olisi uusi "prosumer"-sarja, jotka kirjoittaisivat 100 Mtavua/s. Antaisi minulle lisää nopeuden lisäksi RAID 0:n ja ajastetun backup:n. Tämmöistä kahden levyn mallia olen katsellut:
http://www.pcadvisor.co.uk/review/nas-n ... s-3611750/
Tuota saisi nelilevyisenäkin (ex4100) ja siitä on firmaversiokin (dl-sarja). Hintaa Saksasta noin 450/610 euroa 4/8 TB.
Jos nyt tässä kohtaa (taas), joku kysyy, miksi en peilaa levyjä tai tee RAID 5:ttä, niin syitä on kaksi. En tarvitse nopeaa palautumiskykyä ja kuvat yleensä kirjoitetaan kerran, eikä niitä päivitellä juurikaan sen jälkeen. Ja haluan kaikki kuvat saataville kotiverkkoon. Peilaus on vähän turhaa, kun kuvia alkaa olla paljon. Eikä se suojaa tiedoston poistamiselta vahingossa.
Eli kun otan kerran kunnon backup:n voin sen jälkeen säilyttää samaa kuvatiedosta sillä pitempään. Tähän asti olen siis tehnyt verkkolevystä "additional copy" -synkronointeja (lisätään uudet, päivitetään muuttuneet, ei poisteta poistettuja) ulkoisille USB-levyille.
Nyt jos saisin ajastetun kopion, niin voisin jättää vanhan verkkolevyn tuonne nopeaksi backup:ksi, jossa olisi vaikkapa viimeisen vuoden ajalta kuvat. Uusimmat kuvat siirrettäisin verkkolevyltä joka yö tuonne. Tämä suojaisi kuvia ajantasaisesti, mutta tuolla olisi vain viime aikaiset kuvat. Sitten taas erillisillä USB-levyillä olisi vanhemmat backup:t ja uusiakin päivitettäisiin sellaiselle aika ajoin. Näitä voisi pitää eri paikassa suojaamassa vaikkapa tulipalolta.
Itselläni on ollut WD:n laitteista ihan hyviä kokemuksia (kestävyys/käytettävyys), joskaan NAS:t eivät ole olleet kovin nopeita. Nyt noilla olisi uusi "prosumer"-sarja, jotka kirjoittaisivat 100 Mtavua/s. Antaisi minulle lisää nopeuden lisäksi RAID 0:n ja ajastetun backup:n. Tämmöistä kahden levyn mallia olen katsellut:
http://www.pcadvisor.co.uk/review/nas-n ... s-3611750/
Tuota saisi nelilevyisenäkin (ex4100) ja siitä on firmaversiokin (dl-sarja). Hintaa Saksasta noin 450/610 euroa 4/8 TB.
Jos nyt tässä kohtaa (taas), joku kysyy, miksi en peilaa levyjä tai tee RAID 5:ttä, niin syitä on kaksi. En tarvitse nopeaa palautumiskykyä ja kuvat yleensä kirjoitetaan kerran, eikä niitä päivitellä juurikaan sen jälkeen. Ja haluan kaikki kuvat saataville kotiverkkoon. Peilaus on vähän turhaa, kun kuvia alkaa olla paljon. Eikä se suojaa tiedoston poistamiselta vahingossa.
Eli kun otan kerran kunnon backup:n voin sen jälkeen säilyttää samaa kuvatiedosta sillä pitempään. Tähän asti olen siis tehnyt verkkolevystä "additional copy" -synkronointeja (lisätään uudet, päivitetään muuttuneet, ei poisteta poistettuja) ulkoisille USB-levyille.
Nyt jos saisin ajastetun kopion, niin voisin jättää vanhan verkkolevyn tuonne nopeaksi backup:ksi, jossa olisi vaikkapa viimeisen vuoden ajalta kuvat. Uusimmat kuvat siirrettäisin verkkolevyltä joka yö tuonne. Tämä suojaisi kuvia ajantasaisesti, mutta tuolla olisi vain viime aikaiset kuvat. Sitten taas erillisillä USB-levyillä olisi vanhemmat backup:t ja uusiakin päivitettäisiin sellaiselle aika ajoin. Näitä voisi pitää eri paikassa suojaamassa vaikkapa tulipalolta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viesti:
NAS on yleensä "pc-pohjainen", usein ne käyttävät linuxia pohjana. Ei ole kovin vaikeaa toteuttaa sama pc:llä.Rockford kirjoitti: Ilmeisesti kuitenkaan vastaavaa toimivuutta ei ihan helposti saa rakennettua PC-pohjaisesti? Eli jos käyttäis jotain vanhasta pöytäkoneesta ylijäänyttä roinaa ja yrittäis siitä rakennella jonkinlaisen verkkopalvelimen pieneen koteloon?
Perusohje:
Asenna pc:lle linux, esim ubuntu on helppo.
Asenna lamp, eli nettipalvelinohjelmisto (apache jne).
Jaa levy samballa.
Pienillä lisäasetuksilla linux-palvelin osaa näyttää kuvat, videot ja musiikin vaikka älytv:n kautta.
Vanhan pöytäkoneen ongelmana on yleensä isompi koko, humina ja sähkön käyttö. NAS:ssa kaikki on lähes valmiina ja hurina on miedompaa.
Minulla on palvelin ja kaksi nassia. Windows-koneissani kaikki näkyvät verkkolevyasemina ihan samalla lailla ja tv näkee kaikki. Ensi viikolla päivitän palvelimeen ssd-levyn, kun sellainen on ylimääräiseksi jäänyt. Minulla palvelin toimii tavallaan puskurina, jonne nopeasti tyrkätään kuvat ja muut varmuuskopioitavat ja joka sitten edelleen hoitaa varmuuskopiot ajoittain nasseille. Palvelimen "arvo" on mitätön, vanhaa romua, mutta toimii hyvin.
-
Kiitos vastanneille. Qnap oli nimenä tuttu, mutta synology ei niin tuttu. Itse haen nyt jatkoa yhdelle vaivattomalle laitteelle joka toimii. Noita vanhoja raatoja pyörii jaloissa ihan vaivaksi asti. Ylläpito kotiverkossa ja sen laitteissa pyritty minimoimaan samoin kuin virrankulutus. Kotiverkosta kun löytyy modeemin lisäksi 4 tukiasemaa, kytkin. Laitteisto puolella 6 tietokonetta, 3 tablettia, pari konsolia, 2 NASsia, tv ja tietysti kännyt. Käyttöjärjestelmiä laitteissa on kaikki yleisimmät niin yhteensopivuus on myös oleellista.
Raid ei minullekkaan ole oleellinen koska kuvat löytyvät kahdesta paikasta. Ajatuksena on myös hankkia joku 4T ulkoinen USB johon tekee ns. viimeisen bakupin silloin tällöin.
Raid ei minullekkaan ole oleellinen koska kuvat löytyvät kahdesta paikasta. Ajatuksena on myös hankkia joku 4T ulkoinen USB johon tekee ns. viimeisen bakupin silloin tällöin.
-
Tässä nyt hieman aiheeseen tutustuttuani niin omat vaihtoehdot olisi tässä kun nyt tekisi mieli kokeilla kunnollista NASsia. Ensimmäinen vaihtoehto olisi: Qnap TS-251 http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... vypalvelin, Toinen Synology DS214(+/play)http://www.data-systems.fi/tuotteet/tuo ... elot-1654/.
Tässä nyt hetken aikaa voi vielä odotella ennen kuin vanhassa on levy täynnä, jos vaikka noissa hinnat tippuisi. nassi+ 4T levy on semmoiset 480,-.
Tässä nyt hetken aikaa voi vielä odotella ennen kuin vanhassa on levy täynnä, jos vaikka noissa hinnat tippuisi. nassi+ 4T levy on semmoiset 480,-.
-
Re: Bakuppi NASsi
Toisessa ketjussa kyseltiin kaupallisten pilvipalveluiden nykytilaa, mutta jos laajennetaan kysymystä varmuuskopioinnin nykytilaksi, niin onko tullut olellisia muutoksia.
Varmuuskopiointi kotikäyttöön
Jos jätetään pois kaikkein yksinkertaisin ratkaisu (tiedostojen kopiointi ulkoiselle massamuistille, joka ei ainakaan minulla ole toiminut luotettavasti - kokemusta kertyi aikanaan yli 20 vuotta, enkä oikein kestä vieläkään muistella kaikkea), niin tässä olis elementtejä hyvälaatuiseen varmuuskopiointiin:
Mun tilanne
Tässä säikeessä olen aiemmin raportoinut (Jovala » Elo 09, 2015 11 : 55) mun kotona sijaitsevasta NAS-asemasta, joka on edelleen käytössä. Sen "Ulkoinen kovalevy" olis edelleen tarkoitus välillä vaihtaa ja vanha kuskata muualle talletukseen tulipalon tai varkauden varalle (yhtään levyä ei ole vielä talletuksessa!). Kodin ulkopuolisia laitteita tai (pilvi-)palveluita ei mulla ole edelleenkään käytössä. Varmuuskopiointiin menee kuvien lisäksi kaikki (lähinnä itse tuotettu) data, jolla on arvoa.
Mun tapa ajaa varmuuskopiot tarvittaessa, kun olen sammuttamassa PC:tä, on ollut toimiva: Joko sammutan PC:n normaalisti, tai klikkaan ikonia, joka ajaa sekä varmuuskopiot, että lopuksi sammuttaa PC:n (työkaluna FreeFileSync free versio).
NAS:lle menee kaikki halutut PC:n tiedostot (joiden sisältö on muuttunut tai koko tiedosto on uusi) ja sieltä poistetaan ne tiedostot, jotka on PC:ltä poistettu (FreeFileSync hoitaa). Lopputuloksena siis PC:n halutut tiedostot peilautuu NAS:lle.
NAS puolestaan tekee inkremantaalisen kopion kerran viikossa Ulkoiselle USB-asemalle (kopioi uudet sekä muuttuneet tiedostot, mutta ei poista mitään). Ulkoiselta levyltä löytyy siten kaikki, myös aiemmat versiot halutuista tiedostoista.
Kaupallisia pilvipalveluita pidän edelleen hieman hankalina, epävarmoina ja kalliina. Sen sijaan olen useasti mietiskellyt "Etä-NAS" asemaa naapurikaupunkiin, jossa mulla olis käytettävissä ISP-yhteys (NAS:n saa tekemään varmuuskopion toiselle NAS-asemalle verkon yli). Syntyis reaaliaikaisemmat kopiot varkauden ja tulipalon varalta. Niin tai ukkostuhoilta suojautumiseksi (salamanisku sopivan lähelle sähköjohtoon hajottaa kaikki verkossa olevat laitteet ... erityisesti maaseudulla).
Varmuuskopiointi kotikäyttöön
Jos jätetään pois kaikkein yksinkertaisin ratkaisu (tiedostojen kopiointi ulkoiselle massamuistille, joka ei ainakaan minulla ole toiminut luotettavasti - kokemusta kertyi aikanaan yli 20 vuotta, enkä oikein kestä vieläkään muistella kaikkea), niin tässä olis elementtejä hyvälaatuiseen varmuuskopiointiin:
- Paikallinen: Kuvan rakenteella PC, sekä Kannettava voi pitää yllä varmuuskopioita nopealla yhteydellä paikallisessa NAS-asemassa. Lisäksi NAS- asema voi lisätä varmuutta ja laajuutta Ulkoisen kovalevynsä avulla. (Esimerkiksi PC:n ja Kannettavan peilikuvaa halutuista tiedostoista, sekä inkrementtaalista kopiota Ulkoisella kovalevyllä)
- Etä: Tämän lisäksi NAS voidaan laittaa pitämään itsenäisesti yllä hitaamman yhteyden (ISP:n antama nopeus) kautta varmuuskopioita Kaupalliseen pilvipalveluun ja/tai omassa käytössä olevaan Etä-NAS asemaan.
Mun tilanne
Tässä säikeessä olen aiemmin raportoinut (Jovala » Elo 09, 2015 11 : 55) mun kotona sijaitsevasta NAS-asemasta, joka on edelleen käytössä. Sen "Ulkoinen kovalevy" olis edelleen tarkoitus välillä vaihtaa ja vanha kuskata muualle talletukseen tulipalon tai varkauden varalle (yhtään levyä ei ole vielä talletuksessa!). Kodin ulkopuolisia laitteita tai (pilvi-)palveluita ei mulla ole edelleenkään käytössä. Varmuuskopiointiin menee kuvien lisäksi kaikki (lähinnä itse tuotettu) data, jolla on arvoa.
Mun tapa ajaa varmuuskopiot tarvittaessa, kun olen sammuttamassa PC:tä, on ollut toimiva: Joko sammutan PC:n normaalisti, tai klikkaan ikonia, joka ajaa sekä varmuuskopiot, että lopuksi sammuttaa PC:n (työkaluna FreeFileSync free versio).
NAS:lle menee kaikki halutut PC:n tiedostot (joiden sisältö on muuttunut tai koko tiedosto on uusi) ja sieltä poistetaan ne tiedostot, jotka on PC:ltä poistettu (FreeFileSync hoitaa). Lopputuloksena siis PC:n halutut tiedostot peilautuu NAS:lle.
NAS puolestaan tekee inkremantaalisen kopion kerran viikossa Ulkoiselle USB-asemalle (kopioi uudet sekä muuttuneet tiedostot, mutta ei poista mitään). Ulkoiselta levyltä löytyy siten kaikki, myös aiemmat versiot halutuista tiedostoista.
Kaupallisia pilvipalveluita pidän edelleen hieman hankalina, epävarmoina ja kalliina. Sen sijaan olen useasti mietiskellyt "Etä-NAS" asemaa naapurikaupunkiin, jossa mulla olis käytettävissä ISP-yhteys (NAS:n saa tekemään varmuuskopion toiselle NAS-asemalle verkon yli). Syntyis reaaliaikaisemmat kopiot varkauden ja tulipalon varalta. Niin tai ukkostuhoilta suojautumiseksi (salamanisku sopivan lähelle sähköjohtoon hajottaa kaikki verkossa olevat laitteet ... erityisesti maaseudulla).
Viimeksi muokannut jaava, Elo 15, 2018 10 : 25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Mulla on just tuollainen Jaavan kuvaama rakennelma, mutta QNAPin NAS+USB kovo on erillisessä rakennuksessa olevassa väestösuojan komerossa gigabitin Ethernetillä. Ja virta tulee pikkuUPSin läpi, joten sähköpiikitkin suodattuvat. Ulkoisia palveluita en käytä muuta kuin Googlen Drivea esim. matkadokujen varmistamiseen. Toistaiseksi mitään ei ole kadonnut systeemin tekemisen jälkeen. Sitä ennen poistin vahingossa uuden koneen rakentamisen yhteydessä ekan digikamerani viime vuosituhannen lopun originaaleja ison läjän. Niistä on talleessa vain VGA-kokoiset(600*480) kuvat.
-
Nyt olis tarkoitus päivittää systeemi kestämään myös salamavauriot, tulipalo ja varkaus: Nettiin ja fyysisesti toiseen kaupunkiin etä-NAS, jonne paikallinen NAS tekee peilauksen halutuin väliajoin (esim viikon välein).
Etä-NAS-asemaan tulee tekemään myös inkrementaalikopiot ulkoiselle kovalevylle viikottain, jolloin historiakaan ei pääse katoamaan, vaikka paikallinen ulkoinen levy hajoaisi.
(Samalla Etä-NAS tulee toimimaan paikallisena varmuuskopioasemana sijaintipaikassaan.)
Onko jotain muuta huomioitavaa?
DS115 ominaisuuksia:
Etä-NAS-asemaan tulee tekemään myös inkrementaalikopiot ulkoiselle kovalevylle viikottain, jolloin historiakaan ei pääse katoamaan, vaikka paikallinen ulkoinen levy hajoaisi.
(Samalla Etä-NAS tulee toimimaan paikallisena varmuuskopioasemana sijaintipaikassaan.)
Mun paikallinen NAS, Synology DS115 ja ulkoinen kovalevy inkrementaalikopioille, on toiminut hienosti: ei minkäänlaisia ongelmia ja kovalevyn tila riittää hyvin. Kysymys kuuluukin: onko mitään hyötyä hankkia toiseksi (joko paikalliseksi tai etä-) NASsiksi isompi tai toisenlainen asema?jaava kirjoitti: Varmuuskopiointi kotikäyttöön
- Paikallinen: Kuvan rakenteella PC, sekä Kannettava voi pitää yllä varmuuskopioita nopealla yhteydellä paikallisessa NAS-asemassa. Lisäksi NAS- asema voi lisätä varmuutta ja laajuutta Ulkoisen kovalevynsä avulla. (Esimerkiksi PC:n ja Kannettavan peilikuvaa halutuista tiedostoista, sekä inkrementtaalista kopiota Ulkoisella kovalevyllä)
- Etä: Tämän lisäksi NAS voidaan laittaa pitämään itsenäisesti yllä hitaamman yhteyden (ISP:n antama nopeus) kautta varmuuskopioita Kaupalliseen pilvipalveluun ja/tai omassa käytössä olevaan Etä-NAS asemaan.
Onko jotain muuta huomioitavaa?
DS115 ominaisuuksia:
- Valmistaja: Synology
- Tuotenimi: DS115
- Julkaisupäivä: 13.12.2014
- Melutaso: 18,2 dB (NAS sammuu ja käynnistyy tarpeen mukaan. Mulla laite sijaitsee työpisteen vieressä hyllyllä, eikä häiritse käydessäänkään)
- Virrankulutus: 10,21 W
- Kotelon koko: 71 x 166 x 224 mm
- Paino: 700 g
- Tuetut tallennusasematyypit: Kiintolevy, SSD-levy
- Tuettuja tallennusasemia: 1
- Suurin tuettu tallennuskapasiteetti: 6 TB
- Tallennuslaitteen liitäntä: Serial ATA II, Serial ATA III
- eSATA-porttien määrä: 1
- Kiintolevyn koko: 2,5/3,5 "
- Tuetut tiedostojärjestelmät: ext4
- Prosessori: Armada 375
- Prosessorityyppi: Marvell
- Suorittimen kellotaajuus: 0,8 GHz
- Ytimiä prosessorissa: 2
- RAM-tyyppi: DDR3
- RAM-kapasiteetti: 0,5 GB
- LAN (kiinteä): Kyllä
- Ethernet LAN data-siirtonopeudet: 10,100,1000 Mbit/s
- Ethernet LAN (RJ-45)-portit: 1
- USB 2.0 -portit: 1
- USB 3.0 (3.1 Gen 1) A-tyypin porttien määrä: 1
- Tuulettimien määrä: 1 tuuletin(ta)
- Tuulettimen halkaisija: 60 mm
- Hinta (ilman kovalevyä): n. 100 EUR
- https://www.synology.com/en-global/comp ... on%20DS115
-
Juuri NAS:in laitoin myyntiin jos kiinnostaa hinnasta en tiedä onko kohtuuton tai alle. Lähinnä itsellä joutilaana. Tallennuksen suhteen hyvä että RAID 5 on joten ei yhden levyn hajoaminen johda tietojen menetykseen.
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=372073" onclick="window.open(this.href);return false;
Hannu / 040-8251630
Tampere
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=372073" onclick="window.open(this.href);return false;
Hannu / 040-8251630
Tampere