Joko hommaan valaisinjalustan

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
jaava

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

Hannu KH kirjoitti:Harrastajan kannattais vähän kuunnella mitä mieltä muut on (en väitä itseäni asiantuntiaksi, vaikka on muotokuvauksen VEAT) . Harrastaja kun aloittaa vähän kehnoilla valaisulaitteilla niin saattaa mennä pitkän aikaa kun keksii ”pyörän” uudestaan. Valaistuksen jälki (varjot on tärkeitä) ei oo hyvää, mutta kun ei tiedä mistä se johtuu niin on hankala sitä korjata. Siinä saattaa innostus kuvaamiseen hiipua.
Täällähän on hieman ongelmana, että vastaukset pitää tulkata monelta kannalta. Vastaajat kun on kuka mihinkin suuntaan kallellaan, eikä vastauksissa huomioida aina/usein kysyjän tarvetta.

Toisaalta mä koen onnistuneeni täydellisesti, jos keksin pyörän uudelleen ja olen saanut jotain syvällistä ymmärrystä siitä, miksi jokin itsestäänselvyys ei ole oikeasti itsestäänselvyys.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jos tällä hetkellä pitäisi kustannustehokkaasti lähteä rakentamaan prosumer-kamoista, niin Godoxiin kaikki paukut kiinni tai jos tietää kuvaavansa pelkästään sisätiloissa, niin Elinchromen laitteisiin. Erityisesti Godoxilla on erinomainen tuki eri valmistajien laitteille, mikä takaa sen, ettei hankinnat ihan heti vanhene käsiin, vaikka tulisi kokeiltua jotain "uuttakin". Lisäksi ne toimivat suhteellisen hyvin. Ammattilaissarjassa sitten ovat Pron laitteet ja muut valmistajat, mutta niitä hankittaessa yleensä jo on muodostunut selkeä näkemys, mihin niitä tullaan käyttämään.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

jaava kirjoitti:Myydään osiossa on sopivasti tarjolla 500 WS Bowens salama (Bowens Gemini gm500):
https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... t=12761567

Kuinka tuollaisen saisi toimimaan kätevästi Canonin RC-systeemin kanssa?
Nythän mulle on tulossa yksi Canonin RC-systeemin orja-triggeri (Yongnuo YNE3-RX), millä voi ampua minkä tahansa sen salamakenkään istutetun käsisalaman, mutta kuinkas tuollainen studiosalama - onnistuuko, ja onko edes järkevää?

Älkää nyt vaan sanoko sen onnistuvan helposti!
Eikös se tule oikeasti kalliiksikin (vetoaa muhun hyvin), eikä ole muutenkaan mitään järkeä sekottaa käsisalamien kanssa.

PS. Hannu KH olit vastannut tuonne myynti-ilmoituksen säikeeseen:)
Mä katsoin ton mun ostaman Yongnuon triggerin mallin, joka kommunikoin Canon RC 600 radioverkon kautta:
Yongnuo YNE3-RX ETTL Wireless Flash Receiver
Esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=hPENH5PX5IU
Ja videosta kuva, jossa näkyy toi synkkajohdon paikka:
Kuva
Joten Bowens Gemini gm500 voi yhdistää synkkajohdolla tuohon triggeriin Yongnuo YNE3-RX.
Vähän lipsuu viestit...

Joo, tuossa näyttää olevan synkkapiuhan reikä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jaava

Etsiskelin uusien Bowens:n hintoja, mutta kaupat kertoo tuotteen kohdalla: No Longer Available
Sitten tuli vastaan You Tube video: R.I.P. Bowens Lighting Is Dead!
https://www.youtube.com/watch?v=J_58We1LsNo
It’s official: Bowens International Ltd. is dead. The company was in business for 93+ years but has finally been killed off by cheap Chinese lighting manufacturers like Yongnuo, Godox, Phottix, and MEKE.

R.I.P. guys!
Kannataneeko ostaa, kun varaosien saanti saattaa olla vaikeaa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Hannu KH kirjoitti:
jaava kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Jos kyse on ainutkertaisesta tapahtumasta, niin salamat voi teipata nipuksi sateenvarjon varteen.
Jos sama juttu pitää olla toistettavissa, kannattaa teippirulla laittaa talteen.
Todennäköisesti tulen kokeilemaan tätäkin.
Hannu KH kirjoitti:Muuten kannattaa panostaa kunnon vehkeisiin. Harrastaminenkin on mukavempaa kun jälki ei oo kuraa.
Tässä on ollut kysymys aika paljon siitä, mikä on harrastajalle kunnon vehje, mihin diletantti on tyytyväinen ja millä ammattilainen voi olettaa tekevänsä tulosta. Toki myös siitä, etten ole tiennyt salamoiden ripustamisesta juuri mitään.
Mä olen ainakin salama-asiassa ihan perus juntti harrastaja ja haluan nähdä saanko noilla käsisalamilla sellaisia kuvia, että joku muukin, kuin kuvauksen pääkohteet (8?- ja 92-vuotiaat), ovat tyytyväisiä.
Harrastajan kannattais vähän kuunnella mitä mieltä muut on (en väitä itseäni asiantuntiaksi, vaikka on muotokuvauksen VEAT) . Harrastaja kun aloittaa vähän kehnoilla valaisulaitteilla niin saattaa mennä pitkän aikaa kun keksii ”pyörän” uudestaan. Valaistuksen jälki (varjot on tärkeitä) ei oo hyvää, mutta kun ei tiedä mistä se johtuu niin on hankala sitä korjata. Siinä saattaa innostus kuvaamiseen hiipua.

Joku Lastoliten tukeva perussateenvarjopidin, tai tuo Digitarvikkeen yhden salaman pidin on ihan ok. Siinä mun mielestä menee vikaan kun tungetaan liikaa pikkusalamahässäkkää epäedulliseen muotoon.

Mutta se lastoliten sateenvarjopidin ja teippi ei oo yhtään hullumpi juttu, jos sitä ei usein tarvitse tehdä. Ammattilaisilla on ainakin ennen ollut kaikenmaailman virityksiä. Roudarinteippi on yksi mitä ilman moni ei keikalle lähde.
Ollaan edelleen samoilla linjoilla Hannun kanssa. Ebayhin liittyy vahvasti sellanen ostamisansa eli ensin Kiinakama (tai jopa ns. laatuvalmistajien härpäkkeet) vaikuttavat halvoilta, kunnes parissa kuukaudessa huomaa upottaneensa satasia, lähipostin virkailijat kutsuu lapsensa synttäreille ja lopulta päätyy siihen "parempaan" vaihtoehtoon. Olkoot parempi synonyymi hyväksi havaitulle. Tätä ansaa ruokkii lukuisat youtube-videot joiden tarkoitusperät ei ole opettaminen vaan myyminen. Roudarin teippi on kuvaajan ystävä ja mulla on liki aina keikoilla sellanen mukana - toimii myös salaman teippaamisen seinään ja vaatekappaleiden kiinnitykseen. Eli ensin teippi/vuokraaminen ja jos pitää keksiä joku pysyvämpi ratkaisu niin sit vasta kauppaan tai sorvin ääreen.

Noin mun omakohtainen kokemus on, et mitä kauemmas mennään peruskamasta tai mitä selkeämmin pyritään ratkaisemaan joku erityisongelma, sitä varmemmin ollaan joko metsässä tai sit ostajan todella pitää tietää, et mulla on just toi tarve. Kiina ei oo kirosana, mut kiinalaisilla on paha tapa kopioida joku juttu vähän sinnepäin ja samalla kadottaa se juttu, jota on vaikea nähdä ebay-kuvasta. Mun veikkaus on, et suunnitteluporukassa ei aina ole yhtään oikeaa kuvaajaa, eikä sille ole edes tarvekaan, koska ostajia riittää ja huonon maineen vaikutusta liioitellaan nykysysteemissä (maineen kasaantumisen hitaus häviää myynnin nopeudelle ja tarjonnan kirjolle). Luonto ja Suomen posti kiittää. Silti esim. Godox on selkeesti muuttunut huonosta kopioijasta jopa edelläkävijäksi ja valmistajan nykysalamia voi suositella myös raskaampaan käyttöön - kuitenkin hinta palvelee myös harrastajaa. Joku markkinahemmo sanois, et Godoxissa alkaa saavutettu hyöty tasaantumaan (diminishing return) - lisärahalla saavutettu etu on kohtuu pieni tai jopa olematon. Lopulta harrastajan ja ammattilaisen (mikä sitten lieneekään) tarpeet ei ihan kauhiasti eroa toisistaan - se ei ehkä ole profoto-kauppiaan luona, mut se ei ole myöskään aliexpressin härpäkehyllyn äärellä.

Mikä ei tarkoita, etteikö kantapään kautta oppiminen ole ihan hyvä asia - huonon jälkeen on helpompi arvostaa parempaa.
jaava

Kiitos kaikille neuvoista. Luulen että tästä hyötyy muutkin kuin minä.

Jos tehdään hypoteettinen oletus, että mulla on lisäksi 500 Ws studiosalama käytössä, niin mitä siitä seuraa aiemmin kuvatun kaltaiseen kuvaustilanteeseen ja mitä hyötyä mä siitä saan muussa kuvaustoiminnassa?

Tällöinhän mulla olis käytettävissä:
  • Salamakontrolleri kameran salamajalassa
  • 1 x radiotriggeri, joka on yhteensopiva kontrollerin kanssa
  • 3 x ohjeluvun 60 käsisalamaa, jotka on yhteensopiva kontrollerin kanssa (ei vaadi erillistä triggeriä)
  • 1 x 500 Ws studiosalama (kamera laukaisee)
  • 1 x valaisinjalusta (tulossa)
  • 1 x salamapää (tanko), johon mahtuu 1-4 käsisalamaa
  • 1 x salamapää (Bowens S-type), johon mahtuu 1-5 käsisalamaa
Onnistuuko salamajuntilta tällainen:
  1. Pääsalamaksi tuo 500 Ws + triggeri, joka kiinnitetään tilattuun valaisinjalustaan. 45 / 45 astetta ryhmän keskiosasta.
  2. Taustan seinää valaisemaan 2 käsisalamaa. Valojalustaa ei ole, mutta voi asettaa pöydälle yms.
  3. Täytesalamaksi 1 käsisalama vastakkaiselle puolelle pääsalamaa. Jalusta puuttuu.
Noista kaikista puuttuu valonmuokkain, joiksi pääsalamalle heijastava sateenvarjo ja käsisalamille jotain läpysköja hieman hajottamaan valoa.

Onko noiden salamoiden aseman ja suunnan hakeminen kriittinen, muutaman millin tarkkuudella tehtävä operaatio?
Vai meneekö liian monimutkaiseksi ja varmempi on vain pamauttaa 500Ws suoraan sateenvarjon läpi kameran takaa?
Hannu KH
Viesti:

Vähän riippuu siitä tekeekö taidetta vai hyvälaatuista dokumenttia.
Dokumentissa studiosalama kameran päältä.

Taiteellisemmassa viedään pääsalamaa sivullepäin, mutta pitää huolehtia että valo on tasaista ryhmän eri laidoilla. Valolla pitää valaista lähimpien ihmisten ohi toiselle reunalla suunnaten.

Jonkunlaiset sateenvarjot tai tasovalot olis suotavat. Jos katto on heijastuskelpoinen, sitä voi käyttää hyödyksi. Taakse voi jotakin valoa laittaa, tai sitten valotusajalla pelata että ei mene ihan mustaksi.
Taustan valaisu voi olla hankalaa jos siellä on tavaroita joista tulee häiritseviä varjoja.

Kameran päällä olevaa salamaa voi käyttää joissain tapauksissa täytevalona, silmälaseista kuvattavilla voi tulla ongelmia.
jaava

Hannu KH kirjoitti:Taiteellisemmassa viedään pääsalamaa sivullepäin, mutta pitää huolehtia että valo on tasaista ryhmän eri laidoilla. Valolla pitää valaista lähimpien ihmisten ohi toiselle reunalla suunnaten.

Jonkunlaiset sateenvarjot tai tasovalot olis suotavat. Jos katto on heijastuskelpoinen, sitä voi käyttää hyödyksi. Taakse voi jotakin valoa laittaa, tai sitten valotusajalla pelata että ei mene ihan mustaksi.
Taustan valaisu voi olla hankalaa jos siellä on tavaroita joista tulee häiritseviä varjoja.
Riittääkö 60x60cm softboxi tasovaloksi pääsalamalle, vai meneekö varjot jo kovin teräviksi. Toi softbox vaan kasvaessaan alkaa kait painaa ja toi mun tilaama valojalusta ei välttämättä enää kestä.

Sateenvarjoja vois käyttää käsisalamienkin kanssa, mutta se vaatisi taas kunnon jalustat. (Mikäs siinä, mutta alkaa jo nyt olemaan paikat täynnä valokuvausrompetta)
ilmari1970

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Itse ottaisin kyseisen ryhmäkuvan:
3 salamaa, kaikki wanhoja Nikonin SB-24/25/26/28 -sarjaa. Paristot tsekattu/uudet.
2 valoständiä läpiammuttavalla sateenvarjolla salamapidikeen kera (alle 50 euroa edelleen)
3 radiotriggeriä
1 digirunko
1 lasi (kunhan löytyy noin 50 mm alue jotenkin)

Jos ryhmässä on yli 25 ihmistä, manuaalitehot salamissa 1:1 ja iso-herkkyyttä lisää.
Noin 45 asteen kulmassa sateenvarjot.
1 salama kameran päällä heijastamassa katosta.
Jos alle 25 ihmistä, tehoja voi laskea.

1/60, f8, iso 400 lukisi varmaan exifissä...
Hannu KH
Viesti:

Itte oon tavalliset ryhmäkuvat ottanut Elinchromen läpiampuvalla sateenvarjolla, EL 500 salamalla.
Ei varjot oo häiritsevät, toki jos viittis rahdata isompaa niin varjot vähän pehmenis mutta en oo katsonut aiheelliseksi vaivautua. Läpiampuvan varjon laadulla on suuri merkitys valon tasaisuudelle.

Kun käytän 2 salamaa, toinen on täytevalona kameran suunnasta tai sitten ne valaisevat samasta pisteestä=1 iso valo.

MILLOINKAAN EN LAITA 2 SALAMAA 45˚KULMAAN KAMERAN MOLEMMIN PUOLIN. (Paitsi valokuvia reprottaessa) niistää tulee ristivarjot jotka pilaa koko kuvan.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jaava kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Jos kyse on ainutkertaisesta tapahtumasta, niin salamat voi teipata nipuksi sateenvarjon varteen.
Jos sama juttu pitää olla toistettavissa, kannattaa teippirulla laittaa talteen.
Todennäköisesti tulen kokeilemaan tätäkin.
Hannu KH kirjoitti:Muuten kannattaa panostaa kunnon vehkeisiin. Harrastaminenkin on mukavempaa kun jälki ei oo kuraa.
Tässä on ollut kysymys aika paljon siitä, mikä on harrastajalle kunnon vehje, mihin diletantti on tyytyväinen ja millä ammattilainen voi olettaa tekevänsä tulosta. Toki myös siitä, etten ole tiennyt salamoiden ripustamisesta juuri mitään.
Mä olen ainakin salama-asiassa ihan perus juntti harrastaja ja haluan nähdä saanko noilla käsisalamilla sellaisia kuvia, että joku muukin, kuin kuvauksen pääkohteet (8?- ja 92-vuotiaat), ovat tyytyväisiä.
Jos kyse on ainutkertaisesta tapahtumasta, kannattaa yrittää vuokrata tai lainata kunnon studiosalama. Jos kerran pari vuodessa tarvitset noita kaikkia salamoita yhtäaikaa, ei sekään kuullosta ihan järkevältä pitää 4-5 salamaa muut ajat tyhjänpanttina. Voihan se olla ihan mielenkiintoista noiden pikkusalamien kanssa kuvailla, ne voi sopia aika hyvin yhden ihmisen kuvaamiseen, mutta ryhmäkuvaan ei ole oikein optimi.

Jos vähänkään enemmän arvelet tarvitsevasi studiovalaistusta, niin polkusi saattaa mennä esim näin: ensin noiden pikkusalamoiden kanssa pelaamiseen kyllästyt, sitten hankit sellaiset perustason studiovalot ja sitten kuitenkin lopuksi ne kunnon valot. Siinä tapauksessa kannattaa jo ajoissa suunnitella mitä saattaisi tarvita esim viiden vuoden päästä. Kuten sanotaan: virheistä oppii, muttei niitä silti kannata kaikkia itse tehdä.
ilmari1970

Hannu KH kirjoitti: MILLOINKAAN EN LAITA 2 SALAMAA 45˚KULMAAN KAMERAN MOLEMMIN PUOLIN. (Paitsi valokuvia reprottaessa) niistää tulee ristivarjot jotka pilaa koko kuvan.
Vaikea on valaista isompaa ryhmää vain yhdeltä puolelta, aina tulee vierustoverista kasvoille varjoja, lisäksi vaaleampi-ihoiset ja vaaleapukuiset täytyy siirtää kauemmas salamasta. Kivat kuvaukset varmasti, mukava mittailla porukkaa :) Ristivarjoja ei sateenvarjoilla tarvitse ihmetellä, koska valo tuppaa olemaan pehmeää.
Hannu KH
Viesti:

ilmari1970 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: MILLOINKAAN EN LAITA 2 SALAMAA 45˚KULMAAN KAMERAN MOLEMMIN PUOLIN. (Paitsi valokuvia reprottaessa) niistää tulee ristivarjot jotka pilaa koko kuvan.
Vaikea on valaista isompaa ryhmää vain yhdeltä puolelta, aina tulee vierustoverista kasvoille varjoja, lisäksi vaaleampi-ihoiset ja vaaleapukuiset täytyy siirtää kauemmas salamasta. Kivat kuvaukset varmasti, mukava mittailla porukkaa :) Ristivarjoja ei sateenvarjoilla tarvitse ihmetellä, koska valo tuppaa olemaan pehmeää.
Toki jos on oikein iso ryhmä niin sitten ei oo väliä, kunhan saa kuvan.

Ryhmäkuvassa valo kameran suunnasta yläviistosta, varjot tulee ihimisten taakse.
Eipä se sateenvarjon pehmennysvaikutus paljon auta, on senverran kaukana kohteesta ja kohteen takana lähellä pinta mihin varjo tulee.
jaava

Mä aloitin keskustelun mun ajakohtaisesta ryhmäkuvauskeikasta täällä:
https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... 7#p1347736
Tää saattaa vielä toistua ja kuvan kolmisenkymmentä ihmistä on yleensä lähempänä neljääkymmentä.

Tänään tilanne on muuttunut kaluston suhteen niin, että hankin Bowens Gemini gm500 Studiosalaman.
Joten käytössä on 3 ohjeluvun 60 käsisalamaa ja tuo 500Ws studiosalama. Ja kaikki voi laukaista radioverkon kautta.

Valaista pitäin tällainen joukko ihmisiä:
Kuva
Jotta kuvasta ei tulisi littanadokumentääristä, niin:
  1. Pääsalamaksi tuo Bowens Gemini gm500 + triggeri, joka kiinnitetään tilattuun valaisinjalustaan. Ryhmän eteen ja oikealle puolelle (niin että nenävarjot näkyy hieman alla ja vasemmalla). Muokkaimena heijastava sateenvarjo tai softboxi.
  2. Täytesalamaksi 1 käsisalama ryhmän eteen ja vasemalle puolle. Täytesalaman tehot säädetään siten, että pääsalaman varjot saadaan maltillisiksi pään taka (pääsalaman valo ei osu). Muokkaimena läpiammuttava sateenvarjo, jotta varjoja ei juuri muodostu.
  3. Taustan seinällä olevaa valkoista taulua valaisemaan alaviistosta 2 käsisalamaa. Asetetaan pöydälle ryhmän taakse. Muokkaimiksi 30x30cm heijastinläpsyt. Tarkoituksena saada ryhmä irti takaseinästä.
  4. Katon spotit sammutetaan ja ravintolan valaistusta himmennetään
Tän toteutus vaatis ainakin yhden lisävalaisinjalustan hommamista.

Noi ohjeet on mukailtu potrettikuvauksesta, mutta toimiiko ne ryhmiä kuvatessa?
Kannattaako ryhmien kanssa edes pistää mitään valonmuokkaimia?
jaava

Piti tutustua kuinka uuteen salamaan (Bowens Gemini gm500 Studiosalama) saa osia: No Suomesta hieman huonosti, mutta Briteistä löytyy vielä paljon.
Tilasin pari 230V/250W ohjausvaloa (maksaa yli 30€ toimittaa Suomeen!) ja katsoin salamavalon välähdysputken hinnan: n. 60 €. Ei kauhean paha.

Sitten kameraliikkeeseen (TopShot Malmilla), josta sain palaneen 275W ohjausvalon tilalle 240V/205W valon, värilämpötilaltaan 3000K (OSRAM), joka käynee hyvin, kun käytössä vain yksi laite (ei tarvi olla balanssissa muiden ohjausvalojen kanssa). Pari 80cm sateenvarjoakin jäi mukaan (musta ja valkoinen), joita voi käyttää myös käsisalamien kanssa.
Lopuksi kasattiin liikkeessä Manfrotton 1004 valojalusta, joka vaikutti hyvältä. Ehkä mun pitää investoida tähän turvallisuussyistä (Bowens GM500 painaa 3,4 kg).

Mun uusi Bowens GM500 (ohjausvalo päällä) ja Canon Speedlite 430EZ vierekkäin, sekä Yongnuon triggeri YNE3-RX:
Kuva
Kuva: On se iso - tulee oikein miehekäs olo:)
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Miehekäs olo on tärkein. Laitteilla ei useinkaan ole niin väliä kuin kuvaajan korvien välissä, mutta jos toi korvien väli saa itsetunnon sopivasti nousemaan ja uskon lisäänymään tekemiseen niin sillä saattaa olla huomattava merkitys lopputulokseen. Pätee erityisesti ihmisten kuvaamiseen - siinä vaiheessa, kun laitteet ei pelaa (avaa sattarin ja ekana lentää taivaaseen irto-osia) on kaksi vaihtoehtoa - valahtaa valkoiseksi, joka käytännössä tuhoaa mahdollisuudet hyvään kuvaan (kuvattavat aistii fiiliksen) tai sit kääntää salaman seinään, heittää sattarin nurkkaan ja jatkaa kuin näin sen olis pitänytkin mennä. Tarinan opetus on siis se, et noi roippeet kyl riittää jos ite uskoo niiden riittävän.

Ihan pieniin nyanseihin kuvaaminen harvoin kaatuu, mut jos kokemusta on kohtuu vähän kandee opetella pari tapaa riittävän hyvin ja jättää hienosäädöt tulevaisuuteen. Ite kuvaan edelleen monasti siten, et otan varmat pois ja lähden soveltamaan enempi jos muistikortilla on jo ruutuja joilla selviää. Ryhmiä kuvatessa jalustan paikka ei oo mikään millipeli - aika harvoin muutenkaan. Pienet valaisuerot tasaa jälkikäsittelyssä nopiasti (gradientti). Kovalla valolla ja kapealla keilalla tilanne on toinen eli jos kuvaa studiossa/miljöössä jotain Hollywood glamouria tms. niin milli saattaa muuttaa kaiken. Ryhmissä harvoin kukaan kattoo jokaista yksittäistä varjoa, mut mä valitsisin joko yhden valon kohtuu liki kameraa ilman täytevaloa (tai täytevalo miljööstä) ilman taustan valaisua jos ei oo ihan pakko tai sit täytevalo kameran takaa ja sivusta vähän lissee tuomaan kuvaan syvyyttä. Korkovaloja käytän joskus ryhmäkuvissa - taustan valaisua aika harvoin (studio erikseen, mut studioon ei kovin iso porukka mahdu). Pehmentimien koot alkaa ryhmissä usein olemaan se ja sama, koska etäisyys - mulla tilanne on yleensä se, et kuvaan hyvin harvoin pelkästään ison ryhmän vaan joudun vaihtamaan lennossa parikuvasta eri kokosiin ryhmiin ja silloin esim. iso sattari on ihan kätsy - toimii ryhmissä, mut saa nättiä valoa myös tiukkaan kuvaan. Hannun tavoin jättäsin ton 45/45 jutun pois työkalupakista, vaikka siten olen itekin joskus räiskinyt - kameran takana olevan salaman ongelma on lähinnä etäisyys jos ei tykkää kovin laajalla kuvata.
Hannu KH
Viesti:

Yleensä valaistusta rakentaessa kun lisätään ”koristevaloja” on parempi jättää niiden tehot senverran pienelle, etteivät liialla teholla pääse pilaamaan lopputulosta.

Se on tosiaan hyvä tapa valaista ryhmä kameran suunnasta ja mahdollisesti muotoilevaa lisävaloa jommalta kummalta sivulta.

Taustan valaisussa erikseen saattaa olla ongelmia jos kysymyksessä ei ole ihan tasainen 2-ulotteinen pinta.
jaava

Sit tuli synkka-ongelma:
Bowens GM500 vaatii 5V synkkapulssin (käyttöohjeen mukaan) ja Yongnuon triggeri YNE3-RX:ssä on vain kaksi AA akkua, joista irtoaa sarjassa 2,5V. No eihän se max. 2,5V pulssilla kykene ohjaamaan Bowenssia.
Jos Bowens:ssa olis TTL-inputti, niin tuo "1" taso alkais jo 2,4 voltista ... no olishan sekin kriittinen.

Yritin mitata yleismittarilla YNE3-RX:n synkkajohdon päästä, mutta testinapilla kokeillen pulssi on ilmeisesti niin lyhyt, ettei mittari reagoi ollenkaan. Pitäis olla muisti-skooppi.
Toinen mahdollisuus on siis tämä, ettei tuota synkkapulssia irtoa koko triggeristä.

Tuohon väliin tarvitaan joka tapauksessa adapteri, joka muuntaa YNE3-RX:n max. 2,5V synkkapulssin 5V pulssiksi Bowens:lle.

Onko tämä signaalitasojen erilaisuus yleinenkin juttu ja siihen löytyy kaupallinenkin ratkaisu, vai onko mun kaivettava kolvi ja elektroniikan komponentteja jostain?

Toinen triggeri-tyyppi ei tule kysymykseen, koska YNE3-RX on ainoa markkinoilla oleva, joka toimii Canon RX radiolinkin kanssa.
Hannu KH
Viesti:

Mun mielestä riittää kun synkkapiuhan päät yhdistää yhteen, vai oonko väärässä?
Se että Bowenssin piuhan napojen jännite on 5V meinaa vaan sitä että lähettimen on kestettävä se 5 V käyttöjännite. Taitaa PC-pistokkeen kytkentä tapahtua kamerassa....eikä lähetin ole kuin välipalana systeemissä.
ilmari1970

Nyt vähän korjaan tuota 45 astetta, kun siihen niin tartuttiin. En pidä kulmamlttaa keikoilla mukana, eli todennäköisesti kulma on jossain 20-40 asteen välillä, mutta kuitenkin symmetrisesti joka kerta. Takasivulla käytän tilanteen mukaan heijastavalla sateenvarjolla olevaa salamaa irrottamaan profiilit taustasta, ja taustaan heitän jonkun lattiatasolta räpsäisevän jos tausta jää kovin lähelle.

Mulla on Bowensin setti ja ikiwanha Broncolorikin, mutta en ole enää vuosiin näitä raahannut ulos. Käsisalamoiden käyttö on antanut mulle huikeita mahdollisuuksia viedä kuvauksia aivan mihin vaan, pelkästään jotkut ulkokuvat näyttää semmosilta, mitä vielä 90-luvulla ei ollut yksinkertaisesti edes mahdollista ottaa ilman avustajien armeijaa. Lisäks näiden käsisalamoiden toimintavarmuus on käsittämätön, ei nouse savuja tai sula softari, mitä oon kokenut kumpaakin studiosalamilla. Käyttömukavuus näillä on aivan huikea. Eikä valon määrästä tarvitse olla huolissaan, nykyrungot tulee tarvittaessa vastaan.

...ja varsinkin kaikki synkkaongelmat tms. välähdysajan tasaukset on kans poissa...
Vastaa Viestiin