Varmuuskopiot verkkoon

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
jaava

Varmuuskopiot verkkoon

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mulla on ollut Synology:n NAS-asema, johon peilaan pöytäkoneelta määritellyt tiedostot (kuten kuvat, Lightroom tietokanta, ohjelmienkehitykseen liittyvät tiedostot, tekemäni tekstitiedostot/dokumentit yms.). Peilauksen teen FreeFileSync ohjelmalla, joka ajaa varmuuskopiot ja lopuksi sammuttaa PC:n (operaatiota ei tarvitse valvoa ja siitä jää myös lokitiedosto).

NAS-asema puolestaan tekee inkrementaalisen pakatun varmuuskopion teratavun ulkoiselle USB-asemalle itsenäisesti kerran viikossa, eikä vaadi mun puuttumista asiaan millään tavalla.

Sekä NAS, että USB-asema sammuvat kun eivät ole käytössä ja heräävät automaattiseti.

Yllä oleva on kätevää ja toimii hyvin sekä helposti. Olen ollut tyytyväinen.

Jo tulee PC:lle levyrikko, niin saan palautettua tiedostot hyvin nopeasti NAS:lta. Jos sekä NAS:n että PC:n levyasema hajoaa (jo aika epätodennäköistä), niin saan korkeintaan viikon vanhat tiedostot ulkoiselta USB-asemalta inkrementaalikopioista (on jo hieman hitaampaa).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitten on uhkakuvina salaman tuhot (kaikki elektroniikka hajoaa) ja varkaus (kaikki laitteet menee) ja aika ajoin olenkin miettinyt vielä kolmatta säilytyspaikkaa varmuuskopioille. Mahdollisuuksia olisi:
  • Toinen NAS-asema jossain muualla, johon tuo Synology osaa netin kautta päivittää varmuuskopiot automaattisesti.
  • Kantaa tupla USB-asema jonnekin muualle säilytykseen (ei toimi minulla. Ei varmasti! ).
  • Pilvipalvelu verkossa (mua jäytää luotettavuus ja hinta). Mutta tämä ei vaatis muita toimenpiteitä, kuin rahallisen korvauksen hoitamisen.
Netistähän löytyy kaikenlaisia pilvipalveluita ja onko niitä jotain muitakin systeemejä varmuuskopiointiin. Oisko tuollaisesta kokemuksia, näkemyksiä tai suosituksia?
Viimeksi muokannut jaava, Tammi 18, 2018 21 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan

Re: Varmuuskopiot verkkoon

Viesti Kirjoittaja Pan »

Mulla on taloyhtiön jakamossa oma QNAP NAS-asema 2*4TB+USB3 4TB. Eli QNAP on RIAD1 peilattu valokuville ja se USB:n takana vain muulle datalle sekä systeemilevyn imagelle. Teen varmistukset kerran viikossa tai sen jälkeen, kun olen tehnyt paljon muutoksia. En tee varmistuksia siis automaattisesti, enää. Talojakamo on erillinen palosuojattu osa väestösuojasta ja sinne on rajattu pääsy. Ja eri rakennuksessa autokatoksen yhteydessä.

Talossa on rakennusvaiheeessa tehty CAT6 kaapelointi, joten giganen yhteys toimii moitteetta. Mulla oma kytkin asunnon jakotaulun kannen alla ja nyppään sen irti, kun yhteyttä ei tarvita. Silloin ei tarvi murehtia, jos jokin mato tms. haitake pääsee kotiverkon koneiden kautta tuhoamaan/kryptaamaan tiedostoja.

Mutta tässä tapauksessa rakennuttaja on ollut kaukaa viisas, kiitos heille siitä.

*edit* typo
jaava

Re: Varmuuskopiot verkkoon

Viesti Kirjoittaja jaava »

Lueskellut ilmaisista varmuuskopiopaikoista. Joku testaaja sanoi:
The only problem is choice. There are so many free cloud storage services to choose from, it can be hard to decide which is right for you.
Vastaa Viestiin