Canon G5 vai Sony DSC-V1
-
Canon G5 vai Sony DSC-V1
Joo elikkä digikameraa olisi tarkotus hankkia ja varmaan jompikumpi noista. Erityisesti tuo sony tuntuisi hyvältä kokonsa ja ominaisuuksien puolesta.
Voisitteko kertoa hyvät ja hunot puolet kummastakin kamerasta ja kumpi mielestänne kannattaisi ostaa? kiitos
Voisitteko kertoa hyvät ja hunot puolet kummastakin kamerasta ja kumpi mielestänne kannattaisi ostaa? kiitos
-
itse mietin G3/G5/V1:sen välillä ja päädyin G5:seen johon olen ollut eritäin tyytyväinen!
olen lukenut V1:sen ja G5:sen arvosteluja pilvin pimein ja itse pidin G5 parempana vaihtoehtona.
V1 parhaat puolet ovat koko ja vähemmän purppura reunaisuutta (CA)
Mutta G5 voittaa kaikessa muussa, esim: akku kestää huomattavasti pidempään, parempi linssi (valovoimaisempi, tarkemmat kuvat), se on tyylikkäämmän näköinen :), kääntyvä lcd näyttö, hmmm mitäs muuta..
noh, kuitenkin itse suosittelen G5 koska en ole pettynyt siihen millään lailla.
olen lukenut V1:sen ja G5:sen arvosteluja pilvin pimein ja itse pidin G5 parempana vaihtoehtona.
V1 parhaat puolet ovat koko ja vähemmän purppura reunaisuutta (CA)
Mutta G5 voittaa kaikessa muussa, esim: akku kestää huomattavasti pidempään, parempi linssi (valovoimaisempi, tarkemmat kuvat), se on tyylikkäämmän näköinen :), kääntyvä lcd näyttö, hmmm mitäs muuta..
noh, kuitenkin itse suosittelen G5 koska en ole pettynyt siihen millään lailla.
-
Itselläni kanssa oli vaihtoehtoina juuri samaiset DSC-V1 ja G5 ensimmäiseksi digikameraksi. Ja valitsin toisin kuin Ioni Sonyn V1:n.
Oikeastaan ratkaisevin tekijä oli juuri koko, nythän saan suojalaukun kanssa survottua kameran reisitaskujen etutaskuun (Vaikka nyt varsinainen taskukamera olekaan), mikä ei taida oikein G5:lla onnistua. Esim. viikonloppuna Ruotsin reissulla kulki mukavasti taskussa mukana ilman että olisi tarvinnut näyttää turistilta.
Muiden speksien osaltahan G5 näyttää paremmalta, mutta vähän epäilytti kanssa G5:n "hitaus" verrattuna V1een (totta tai ei?).
Omakohtaisena miinuksena tosiaan voi mainita ton kääntyvän näytön joka olisi kiva monessakin tilanteessa mutta muuten V1 tuntui sopivammalta juuri minulta niin ei voi mitään.
Toinen miinus on tietysti Sony-lisät muistikorteissa kun "melkein" samaan hintaan irtoaa 256 megan MemoryStick Pro kun 1 gigan microdrive.
Ja voisihan akkukin pitempään kestää..
Mutta ennenkaikkea V1 on paljon tyylikkäämpi kuin G5 :) Ja Sony taitaa tuottaa vähemmän kohinaa kuin G5. Itse olen ollut valintaan tyytyväinen, mutta jos vähän isomman (ei-taskukokoisen) kantelusta olisi haittaa niin kai G5 voisi olla itselläkin.
Oikeastaan ratkaisevin tekijä oli juuri koko, nythän saan suojalaukun kanssa survottua kameran reisitaskujen etutaskuun (Vaikka nyt varsinainen taskukamera olekaan), mikä ei taida oikein G5:lla onnistua. Esim. viikonloppuna Ruotsin reissulla kulki mukavasti taskussa mukana ilman että olisi tarvinnut näyttää turistilta.
Muiden speksien osaltahan G5 näyttää paremmalta, mutta vähän epäilytti kanssa G5:n "hitaus" verrattuna V1een (totta tai ei?).
Omakohtaisena miinuksena tosiaan voi mainita ton kääntyvän näytön joka olisi kiva monessakin tilanteessa mutta muuten V1 tuntui sopivammalta juuri minulta niin ei voi mitään.
Toinen miinus on tietysti Sony-lisät muistikorteissa kun "melkein" samaan hintaan irtoaa 256 megan MemoryStick Pro kun 1 gigan microdrive.
Ja voisihan akkukin pitempään kestää..
Mutta ennenkaikkea V1 on paljon tyylikkäämpi kuin G5 :) Ja Sony taitaa tuottaa vähemmän kohinaa kuin G5. Itse olen ollut valintaan tyytyväinen, mutta jos vähän isomman (ei-taskukokoisen) kantelusta olisi haittaa niin kai G5 voisi olla itselläkin.
-
Ite ajattelin aivan tota samaa ja ei kyllä taida G5 kovin fiksu valinta olla jos tota ominaisuutta arvostat.keissi kirjoitti:Joo mulle se koko on ainakin erittäin tärkeä ja olennainen asia. Paljon pienempi kynnys ottaa mukaan pieni kuin sellanen hullu SLR, jolla jää ne parhaat kuvat ottamatta..
Tietty Canonin S50 olisi varmasti vielä pienempi ja hyvä hintasekseen mikä kanssa oli vähän harkinnassa.
Kyllä V1 vois pienempikin olla mut aika hyvä kompromissi järkkärin ja aivan kompaktin väliltä. Jos olis enemmän rahaa niin olisihan ollu kiva ostaa hullu SLR sekä pieni kompakti kamera.
-
-
Vanhemmilleni kameraa etsiessäni katselin kovasti V1:sta, mutta päädyimme Konica Revio 420z:aan (minolta G400), joka on yhtä pieni, ellei pienempi kamera. Ominaisuudet eivät ole yhtä hyvät kuin Sony:ssa, mutta toisaalta hintakin on paljon halvempi.
Jos pitäisi valita G5:n ja V1:n välillä, valitsisin V1:n.
edit: typo
Jos pitäisi valita G5:n ja V1:n välillä, valitsisin V1:n.
edit: typo
-
Itse päädyin kyllä G5 kameraan.
Koko on isompi mutta samalla siitä saa hyvän otteen kuvaamiseen ja kaikki näppäimet ovat helposti käsillä jopa nyt talvella hanskat kädessä. Viimeksi tänään oli ulkona mukana. Akun kesto on ihan loistava omassa käytössä voin ottaa noin 300 kuvaa ainakin ennen uutta latausta lcd näyttö päällä ja salma aika usein päällä.
Kääntyvä näyttö on myös ominaisuus josta en luovu enää koskaan jos mahdollista se antaa todella paljon mahdollisuuksia lisää kuvaamiseen. Noin 70% tilanteista näyttö on kääntyneenä joko ylös tai alas ja aina sivulla jotta saa paremman otteen.
Koko on isompi mutta samalla siitä saa hyvän otteen kuvaamiseen ja kaikki näppäimet ovat helposti käsillä jopa nyt talvella hanskat kädessä. Viimeksi tänään oli ulkona mukana. Akun kesto on ihan loistava omassa käytössä voin ottaa noin 300 kuvaa ainakin ennen uutta latausta lcd näyttö päällä ja salma aika usein päällä.
Kääntyvä näyttö on myös ominaisuus josta en luovu enää koskaan jos mahdollista se antaa todella paljon mahdollisuuksia lisää kuvaamiseen. Noin 70% tilanteista näyttö on kääntyneenä joko ylös tai alas ja aina sivulla jotta saa paremman otteen.
-
Itse valitsin G5:n paremmin käteenkäyvänä ja paremman akun ja nestekidenäytön takia. Sony olisi ollut pienempi, mutta ei kuitenkaan mitään taskukokoa sekään. Olympusta (5050/5060) harkitsin vakavasti, mutta ostopäätöstä tehtäessä hinta ratkaisi. Sain G5: selvästi edullisemmin ostohetkellä. Olympus tuntui kyllä kädessä loistavalta ja rakenne oli vakuuttavampi kuin Canonissa, eikä kuvanlaadussakaan ole moittimista.